środa, 16 września 2015

Phalaenopsis amboinensis

Zdaniem niektórych hodowców  Phalaenopsis Amboinensis jest bardziej wymagający, niż inne odmiany phalaenopsis, na czym więc polega trudność w jego uprawie?

Sama mam 1 młodziutkiego Phalaenopsis oraz 2 hybrydy, gdzie jednym z rodziców jest omawiany amboinensis. Zanim nabyłam rośliny, sporo przeczytałam o ich uprawie w książkach i internecie.

Poniżej przedstawię wszystkie, najważniejsze zasady, które należy stosować, chcąc z powodzeniem hodować Amboneisis oraz parę ciekawostek.

Nazwa: nazwa pochodzi od wyspy Ambon w Indonezji, na której został odnaleziony po raz pierwszy.


Występowanie: w naturze Phalaenopsis Amboneisis występuje w Indonezji i Papui Nowej Gwinei.


Temperatura: Średnie temperatury, występujące w naturalnych siedliskach to:  latem 31-32°C (dzień) /22-23°C (noc), zimą 29-30°C (dzień) /22-23°C (noc). Jest to temperatura trudna do utrzymania w domowych warunkach (szczególnie zimą). Dlatego też roślina najlepiej rośnie w dogrzewanych orchidariach. Uprawa na parapecie może być ryzykowna, gdyż temperatura poniżej 18°C może być dla rośliny zabójcza.


Światło: 10 000-12 000 luksów. Do uprawy Phalaenopsis Amboinensis poleca się okna wschodnie, gdyż w naturalnych siedliskach to właśnie o poranku roślina otrzymuje największą dawkę światła.


Wilgotność powietrza: wysoka, powyżej 75 %. Roślina wymagająca w zakresie wilgotności podłoża. Podłoże powinno być stale wilgotne.


Podłoże: Mieszanina średniej wielkości  kory ze sphagnum, perlitem lub węglem drzewnym jako elementy dodające przewiewności i zatrzymujące wilgoć.


Nawożenie: połowa dawki nawozu dla storczyków, co drugie podlewanie


 Phalaenopsis amboinensis 
Żródło: http://galeria.swiatkwiatow.pl/zdjecie/phalaenopsis-amboinensis,25251,1282.html
Phalaenopsis amboinensis var. flava
Źródło: http://www.phals.net/amboinensis/index_e.html
Phalaenopsis amboinensis var. alba
Źródło: http://www.phals.net/amboinensis/index_e.html

Najpiękniejsze hybrydy:


Phalaenopsis lueddemanniana x amboinensis 
Żródło: http://orchidgarden.pl/images/stories/Storczyk_Phalaen_555606739b53f.jpg


Phalaenopsis amboinensis white x speciosa
Źródło: http://orchidgarden.pl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Storczyk_Phalaen_5481716c0de78.jpg

Moje  Phalaenopsis amboinensis:

Phal. amboinensis var. flava x Sib
Siewka, która jest w mojej kolekcji od roku, poświęciłam jej nawet osobny wpis.
Phalaenopsis lueddemanniana x amboinensis (Phalaenopsis Ambomanniana)

Siewka, która jest nowością w mojej kolekcji. Zakupiłam ją w sierpniu na Ebay za  EUR.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz